úterý 26. srpna 2014

4 elentová anténa na 50MHz od OK5IM

V Holicích jsem neodolal a zakoupil delší dobu zvažovanou anténu na 50MHz od OK5IM. Vybral jsem si 4 elementovou verzi. Anténa je ve složeném stavu docela dobře transportovatelná a v kombíku se odveze bez větších problémů. Napájecí část je již sestavená a jen se přišroubuje k ráhnu, které má jednu klemu na přichycení ke stožáru. Jednotlivé elementy jsou označené R, 1 a 2. Sestavení je jednoduché - na kraj dáme nejdelší element (značen R) a pak postupujeme postupně s kratšími elementy až na konec. Vše nutné k sestavení je součástí balení. Jednotlivé elementy se přichycují pomocí plastových výlisků. 


Balun jsem neměl čas vyrábět a tak jsem udělal 5 závitů koaxu s průměrem kolem 10cm tak jak ukazuje následující detail. Koax se k anténě připojí pomocí oček, která je nutné buď přiletovat nebo nakrimpovat (v mém případě). Letovací očka jsou součástí balení.



Protože jsem byl nedočkavý, tak jsem anténu přidělal na 4m hliníkovou tyč průměru 5cm a tu jsem uchytil na třešeň před chatou. Anténa je tak asi metr nad korunou stromu v celkové výšce 7m. Pokud vše smontujeme správně je PSV 1.1 jak ukazuje následující obrázek.


Vzhledem k tomu, že 50MHz pásmo je dost závislé na podmínkách, nepodařilo se mi první den udělat žádné QSO - nic jsem neslyšel. To mě trochu znervoznilo, ale po konzultaci s Jirkou Sklenářem jsem se uklidnil. Viz jeho komentář: "to že nic neslyšíš je nejpravděpodobněji tím, že tam nic není, když není es vrtstva nebo pásmo otevřené na mezikontinetální spojení, tak tam většinou nikdo není chce to sledovat na dx clusteru, ale to co uslyšíš, je také závislé na tom, jak se to kam odráží, na tropo se toho moc neudělá ne nadarmo se tomu říká magic band, celý den ticho a najednou stanice z US nebo JA na 6m jsou u nás nejživější měsíce květen-červenec"

Dnes (26.8.2014) mám první 4 QSO s OK stanicemi v blízkém okolí mého QTH. Slyšel jsem i GI stanici volající výzvu na kontest.

Odkazy
http://www.ok5im.com/ant50.htm

Žádné komentáře:

Okomentovat